icaas rutskräck!

Detta inlägg kommer främst att rikta sig till dig/er som med fasa kallsvett och stirrig blick kommer ihåg, kanske världens sämsta barnprogram.
meeeeeeeeeen!!!! som tony erwing skulle sagt. Jag tänker låta er hållas ett slag.
Först ska vi nämligen titta tillbaka på en mycket ljusare minnesbild från tiden då banken brydde sig om den lilla människan och inte bara ville åt deras spargris, visserligen ville dom åt deras spargris men dom var beredda att underhålla lite först.

För er som inte bara är unga i sinnet utan verkligen är riktigt unga( jag tänker lite på dig kära lilla syster) ;) vet kanske inte ens att föreningsparbanken inte alltid har hetat just detta utan kom av en sammanslagning av de två bankerna, Sparbanken och Föreningsbanken.
Nog om detta värdelösa vetande. Just föreningsbanken hade iallafall någon sort barnklubb eller vad man ska kalla den. Tanken med klubben var att barnen skulle lära sig spara. Det delades ut en sparbössa i form av en liten elefant som fanns i olika färger och som passande hade namnet Myntrik.
Denna skulle under året fyllas på som bara den för att en gång varje år lämnas till bankens vrålhäftiga mynträknings mackapär i utbyte mot några siffror på ett papper. Måhända lite tråkigt för en liten lintott som mig själv men man fick, även om mitt minne inte sviker mig  godis, ballonger OCH inte minst!!! Ett kassetband som innehöll sagan om myntrik och hans elefant Slanta. ( Jag vet, namnet Slanta får även mig att associera till ett annat fulare ord, du behöver inte skämmas)
Denna saga innehöll allt som ett slösaktigt barn som mig själv kunde önska sig. Spänning, musik och en överdrivet sliskig sensmoral om att det minsan är MYCKET bättre att spara än att slösa. känner att min berättelse inte gör de hela rättvist och jag tänker därför använda mig av ett fantastiskt verktyg som ni särkert stött på nämligen Youtube.

Sång Ett

sång 2

Sång 3

sång 4

sparbössorna!


För att nu komma tillbaka till de jag skrev i början tänkte jag be er att kika in några fler youtubeklipp och känsliga läsare varnas härmed för att smärtsamma minnen nu kan återkomma och kan vara svåra att radera sedan.


Klipp 1
 jag får rysningar efter ryggraden av musiken till den smörja.

klipp 2
aj aj aj vad de gör ont att se dessa klipp igen.

klipp3
Detta klipp visar Icas lika slibbiga sidekick. Åke!

Ica i sin berömda vidriga lilla ruta!



Om ni känner att ni kanske kommer få lite problem att somna ikväll efter denna lilla äckelvisning så råder jag er att sätta på Myntriks sång på repeat lägga huvudet på kudden och sedan drömma sött.
Det tänker jag göra.
over and out
sojje


Kommentarer
Postat av: Bodil

Är förflyttad till er barndom.

2009-11-11 @ 22:23:01
Postat av: Joel

AAAAAAHHHHHHHHHHHH!!!! Jag har jobbat i 18 år för att försöka radera alla traumatiska minnen pch försöka förtränga denna Ika! Varför?!?! Nu är det lika bra att ta fram madrasskyddet igen, sängvätningen är nog tillbaka!!:(

2009-11-14 @ 19:51:34
Postat av: Emma

Sojje!

Åh... nej och ja på samma gång! Nästan för mycket att ta in även för mig som nostalgifrossare! :)



(Men visst har du väl koll på att bankernas evolution lett till att föreningssparbanken dessutom tackat för sig och blivit till Swedbank...) haha

2009-11-27 @ 23:22:05
URL: http://www.nostalgifrossa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0