Ett Axplock!

Som ni alla vet så definieras en man av de fordon/bilar han ägt. Jag tänker därför försöka ge er en bild av vem jag är genom att visa er de fordon som följt mig genom livet.

YAMAHA DT 50 - 85

Detta, mina damer å herrar mitt första åkdon. Den blev inköpt av mig med mina första egna intjänade pengar. Under ett års tid sorterad jag och delade ut reklam för att få råd med denna skönhet. 5500 kr kostade den. Lyckan var total tills den en dag var borta ur vårt garage, spårlöst borta och stulen. vilket öde!

Nordsjö Shopper/ Cpmoped årgång okänd

Efter mycket hopplöst letande efter min kära DT. Fick jag tillslut inse att den var borta.  Då inköptes detta vidunder av en granne för 4500kr. Självklart blev jag å Michael "Turk" pehrsson hetaste killarna i vännäsby eftersom vi var de enda som hade en. (han en röd med dragstart, själv hade jag en blå med elstart). Tyvärr så rasade ett lager i motorn och jag fick inte tid att köra den så mycket, vilket leder oss in på nästa objekt.

Volvo Duett - omkring 67

Efter att ha inspirerats av min kompis Ingman  så tog jag traktorkort när jag var 16år. (Ja jag vet att det är pinsamt och inget att skryta om men gjort är gjort) Iallafall så hade min käre mor spanat ut ett lämpligt vrak i Blattnicksele. Killen som ägde den ville ha 5000 kr. Het på gröten å glad i hågen tog jag min klasskompis Wilsson i hand å åkte buss till Blattnicksele. Hoppande av glädje så bytte bil och pengar ägare och vi begav oss stolta hem till wilson i storuman. Självklart skulle det ut å skrytas med den glänsande epan och efter lite åkande fick vi iden at åka upp på hotelltoppen. ( för er som tyvärr inte haft tillfället att besöka denna svenska pärla kan jag berätta att det är en LÅÅÅNG brant backe ner med en korsning längst ner) Allt var frid å fröjd och solen sken på vägen upp. Men när undertecknad skulle åka ner och tryckte på bromspedalen så sjönk den retfullt ända ner till botten utan att epan gav minsta tillstymelse till att sakta farten.
Kallsvetten började nu att infinna sig och när Wilson frågade om det inte var dax att bromsa svarade jag så lugnt jag kunde att vi inte hade några bromsar. Nu började även svettas och skruva på sig i stolen. Någon handbroms hade jag inte. Korsningen närmade sig nu obönhörligen och farten hade ökad till c:a 80 km i timmen. För mitt inre öga spelades mitt korta liv revy och stora tidningsrubriker med budskapet " 2 ynlingar döda i våldsam krasch" lyste i mina ögon. Hur som helst så lyckades jag på något märkligt sätt ta mig igenom kurvan, om än med skrikande däck och på bara 2 hjul och vi stannade uppe på några vägrester efter ett bygge. Jag får ta tillfället i akt här å tacka mina skyddsänglar, för de var inte långt borta att de inte hade blivit någon blogg. Det blev mycket mekande å lite körande med denna ack så vackra pärla.

Audi 100 2,3 -87

Denna bil bytte jag til mig av en  kille från umeå mot min gamla Cpmoped
Det var min första bil och den har jag delat många fina minnen tillsammans med. Tex En galen resa till och från Frizon ( Ni som deltog kommer säkert ihåg) En Europaturne genom Danmark tyskland  Österrike Italien och Schweiz coh otaliga bredsladdar runt vännäsbys alla småvägar.

Saab 99 -73 ( bilen på bilden är en 71) för er som är kräsna
Bilen fick jag av pappas moster Alice och den hade sin charm, Ebersprecher kromade stötfångare runt om samt automatisk rengöring av framlyktorna. inte så ful för å vara en saab! En kul grej som hände i Lycksele var när jag hade sovit över hos joel som vanligt.Vi vaknade av att det knackade på dörren och när vi öppnade stod en gubbe framför oss å frågade vem som ägde saaben utanför. Jag svarade snabbt å frågade om han ville köpa den av mig. Han blev då lite röd i ansiktet, skruvade på sig och frågade sedan om jag kunde följa med ut. Det första jag såg var att det var ett stort hål i min framdörr. Han påstod att han hade tappat släpvagnen från sin bil och att den rullat in i min bil. Jag gissar på att han antingen var full eller somnade bakom ratten =) hur som helst så fick jag tack vare min käre far som ringde å bråkade med försäkringsbolaget 7000 kr för bilen. Jag har för övrigt ägt en till likadan som jag tog reservdelar från.

Volvo 142 - 73

Denna bil köptes mest för att glädja min gode vän Nils (nisse pung) ett tvättäkta volvofreak som inte diggade att jag körde saab. priset var 3500 och köpet ägde rum på greenzoon ersboda. Motorn tickade elakt och efter några veckor såldes den vidare till nästa ont anande ägare.

Volvo 245GLT -85

Kort efter mitt volvo 142 ägande inköptes en Volvoklassiker.Med en motoreffekt på 144 hästar och servostyrning var denna bil ypperligt lämplig för de årliga sladdtävlingarna. Det enda dumma med bilen var att om man körde fortare än 120 så flög bakluckan upp =) jag har fortfarande inte hittat åt mina försvunna gympaskor. Bilen Hade för den som vill veta det, en extrastol som man kan fälla upp i bagaget. Bilen Köptes av Turkpehrsson  kompis för 4000 kr och såldes sedan vidare till en lycklig man i Sollefteå.

AUDI S4 V8 -93

Detta är min aboluta favoritbil, Köpt en vacker vårdag då jag bodde och levde i "Kosovokollektivet" på mariehem
4hjulsdrift och Mullrande v8 på 286 hästar. Behöver jag säga mer?!
Mamma/pappa ni kanske inte vill veta det här men bilen toppade 270km/h å fråga mig inte hur jag vet det.....
Köptes av Joel J:s kompis för 65 000 kr. Såldes sedan för 44 000 till en gammal lumparkompis vän på haga.
I denna veva kommer min underbara fru in i mitt liv. Så denna bil var hennes första intryck av mitt bilägande.

mazda 323F -98

Efter att ha lånat min systers volvo 343dl-85 en tid så ledsnade vi på att behöva åka bil med hörselskydd pga ljuddmämpar haveri, så åkte jag och Id'n tåg ( fråga gärna min fru vad hon anser om den tågturen) ner till västerås där en vänlig man med lustig dialekt hämtade upp oss och körde oss hem till sig. Där stod den blåa pärlan och glänste och efter lite artigt småsnack och fika i ett kök som var fullproppat med klockor ( dom samlade tydligen på klockor) så åkte vi den långa vägen hem. Bilen Köptes av den klocktokige mannen för 32 000 kr och såldes efter c:a 2 år till en grabb i umeå, även han med lustig dialekt för 25 000 kr

CPI ARAGON -08

Denna mycket snygga och MYCKET manliga moped köptes -08 ny från cykel&mopedshoppen i vännäs.
Efter att ha tagit bort den retliga variatorringen och inköp av en ny ljuddämpare uppnådes de erfoderliga fartresurserna som krävde för att pendla till jobbet. Pris  15 000 kr och den är fortfarande i min ägo.
Det finns en del folk ( Läs svärfar) som anser att en Moped av märket CYM är en både vackrare  bättre moped. men det kan nog tyvärr inte många hålla med om.

AUDI 100 2,2 -88

Dår har vi alltså kommit fram till den bil som jag för närvarande är stolt ägare till. Nogranna läser märker säkert att detta är en likadan bil som min allra först, om än ett år nyare. Jag vet inte vad som fick mig att inhandla denna bil! Kanske är det så enkelt att jag, en man med en 18årings själ fast i en 25årings kropp längtar tillbaka. Tillbaka till den där sprudlande känslan ens alldeles egna första bil gav en. men det låter jag vara osagt.

Då ska jag be  få att tacka för mig käre tittare eller läsare. Det har varit mig ett nöje att visa upp mitt liv i fordon och jag får be er hålla ut tills i morgon då det kommer ett nytt skamligt roligt inlägg.

ps. Tyvärr är endast bilderna på den röda Audin och blåa mazdan mina egna bilder!

Kommentarer
Postat av: Anonym

är lite besviken på att min blå volvo inte gjort större intryck på ditt liv. Ser med spänning fram emot nästa inlägg...

2009-08-23 @ 18:42:17
Postat av: lillasystern din

haha, jag kommer ihåg att jag tyckte att jag hade en extremt cool brorsa när du ägde Nordsjöshoppern/cpmoppen! Men du är såklart ännu coolare nu.. ;)

2009-08-23 @ 18:54:07
Postat av: Dan Jonsson

Hörrödudu du e bara avundsjuk för att jag har en SYM!!! Jag drar dig lätt som en plätt och när det gäller snyggast slår min SYM din CPI med hästlängder. Varför tror du den heter CPI egentligen? Grunna på det du din lurretuss!!



svärfaddern!!!

2009-08-23 @ 21:38:56
URL: http://danjonsson.blogg.se/
Postat av: frugan

Du är för söt du. Min bilfantast!

2009-08-24 @ 08:36:51
URL: http://idaj.blogg.se/
Postat av: mamma

ja nog är det tur att det finns skyddsänglar och jag tycker bättre om moppen och Audin du äger nu, dom går inte så fort.

2009-08-24 @ 18:44:42
Postat av: sojje

jag vill tacka alla som kommenterat, det ger verkligen mitt ego en boost.

2009-08-25 @ 22:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0